Hoppa direkt till innehållet
Till startsidan

Fritidslärare

Efter att jag gått ut gymnasiet arbetade jag på PostNord men för 8 år sedan kände jag att jag ville göra något helt annat. När jag sökte efter utbildningar fastnade jag direkt för fritidslärare och jag tog min examen för 5 år sedan och har inte ångrat mitt beslut att byta yrkesbana en enda gång. Att jobba på fritidshem blir aldrig tråkigt. Ingen dag är den andra lik och jag får så mycket glädje och inspiration från eleverna. Leendet från ett barn som precis lyckats med något nytt är obeskrivlig.

Kvinna i ljust grön t-shirt, framför en klätterställning och fotbollsmål

Hur ser en dag på jobbet ut?

På förmiddagarna, när eleverna går i skolan arbetar jag med planering eller med något projekt och en dag i veckan undervisar jag två klasser idrott. På eftermiddagen har vi olika aktiviteter med eleverna som är på fritids. Vissa av aktiviteterna har vi vuxna planerat samtidigt som eftermiddagarna är elevernas fria tid, så vi låter dem vara med och bestämma så mycket som möjligt. Aktiviteterna har alltid ett syfte för att eleverna ska känna att det de gör är meningsfullt. Exempel på teman för aktiviteter är skapande, teknik, lekar, naturskola och sagoverkstad. Eleverna kan också välja att pyssla, pärla, bygga med lego och klossar, spela spel, eller bara leka egna lekar ute. En stor del av vårt arbete ligger också i att ta ansvar för att alla elever ska känna sig trygga, sedda och trivas på fritids.

Vad är roligast eller stora utmaningar på ditt jobb?

Det roligaste är definitivt att se deras utveckling under de tre år som de går här på Arkens fritidshem. Den största utmaningen är att räcka till. Man har inte alltid tid att se alla barn och hjälpa dem med allt de behöver.

Berätta om någon rolig händelse du varit med om, någon som berört dig på ditt arbete.

Något jag mins med värme är faktiskt ett möte med en elev som slutat hos oss. Under tiden eleven var på fritids så hamnade hen ofta i konflikter och vi hade många samtal om rätt och fel. Vi möttes en morgon i korridoren flera år efter att hen slutat på fritids och eleven berättade att de under dagen skulle baka kakor. Jag sa att jag gärna skulle vilja smaka på dem. På eftermiddagen kom eleven bort till min avdelning med en påse och sa att ”De här kakorna är till Malin”. Det värmde mitt hjärta.

Att lyckas skapa relationer som håller över tid med elever som har det tufft är något av det viktigaste som finns i det här yrket. Elevens gest visade så tydligt att vår relation fortfarande var stark trots alla duster vi haft.

Hur får du ihop arbetslivet med privatlivet?

Det kan ibland vara tufft när man som jag och många andra i verksamheten har yngre barn. Under eftermiddagarna är det svårt att ibland kunna sluta lite tidigare för att kunna ta hand om och umgås med egna barn. Och även om vi som arbetar inom denna typ av verksamhet skulle välja att gå ner i tid underlättar inte det då stor del av verksamheten ligger på eftermiddagen. Vi lägger så att säga vårt schema ”bakifrån”. Men här på Klöxhultsskolan har vi ett bra samarbete med kollegor och chef så vi hitta olika lösningar för att alla ska bli nöjda och få ihop privatlivet med arbetslivet.

Nämn några egenskaper som är bra att ha i ditt jobb. Har du dessa egenskaper eller hur balanserar du upp det du är mindre bra på?

Du behöver vara flexibel, lyhörd, lösningsorienterad, lekfull och det är lättare om man är strukturerad. Den biten jag själv behöver jobba på är väl struktur. Det är lätt att glömma bort möten om de är planerade mitt under fritidstiden då här är som mest aktivitet och eleverna behöver stöd och uppmärksamhet. Ibland får jag skynda till möten eller improvisera för att jag glömt något.

Vilken utbildning eller grundkunskap behöver man för att jobba med det du gör?

Du behöver läsa till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem. Det är en treårig utbildning på universitet som även innebär att du blir behörig i ett visst ämne, oftast bild, musik eller idrott.


Till toppen